تغییر زمان برگزاری دوازدهمین آزمون استخدامی دولت در سال ۱۴۰۳ حق جذب کارگران شهرداری‌ها پرداخت می‌شود اولین دستور خودرویی پزشکیان صادر شد | واکنش بازار خودرو به این دستور چه بود؟ قیمت امروز انواع موبایل در مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۳) + جدول سرعت ریزش بورس کمتر شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۹ مرداد ۱۴۰۳) سکه در مشهد ۴۲ میلیون تومان شد! (۹ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی چند؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) حقوق و مزایای کارگران شهرداری‌های کشور افزایش یافت + جزئیات (۹ مرداد ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۹ مرداد ۱۴۰۳) | کوییک ۴۱۵ میلیون تومان شد پاسخ منفی بانک‌های مشهدی به متقاضیان وام‌های تکلیفی استان‌های رکورددار پاداش صرفه‌جویی برق مشخص شدند افزایش ۴۷ درصدی خرید تضمینی گندم توسط تعاون روستایی خراسان‌رضوی قطع برق صنایع تبدیل به عادت نشود صعود قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین (۹ مرداد ۱۴۰۳) صورت سرخ بورس همزمان با استقرار دولت جدید خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی کشاورزان از قطع برق اطلاعیه بانک مرکزی درباره واردات خودرو‌های کارکرده چه بود؟ | قیمت خودرو‌های دست دوم در امارات اعلام شد قیمت فروش ارز اربعین امروز چقدر است؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) فروش کد ملی برای واردات خودرو‌های کارکرده در فضای مجازی رونق گرفت! مزایده فروش اموال تملیکی خراسان‌رضوی برگزار می‌شود + جزئیات رتبه دوم خراسان رضوی در فعالیت بنگاه‌های املاک غیرمجاز! ارز اربعین را از کدام بانک‌ها بگیریم؟ استعلام سهام عدالت متوفیان چگونه انجام می‌شود؟ ارزش روز سبد سهام عدالت چند میلیون شده است؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) + ویدئو قیمت امروز میوه و صیفی جات (۹ مرداد ۱۴۰۳) | گلابی هم به بازار آمد
سرخط خبرها

دنده های خودرو را به ترتیب عوض کنید

  • کد خبر: ۹۲۸۳۵
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
دنده های خودرو را به ترتیب عوض کنید
به نقل از یکتاپرس: در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف بر عهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار انتخاب می شود. در این نوع از گیربکس ها دنده ها معمولا به ترتیب کم و زیاد می شوند.

در گیربکس های کاملا دستی این راننده است که تمام و کمال کنترل گیربکس و انتخاب دنده ها را بر دارد و برخلاف نمونه های سکوئنشال می تواند بدون رعایت ترتیب، دنده ها را تعویض کند.

برای مثال در یک جعبه دنده دستی می توان مستقیما از دنده یک به دنده سه رفته یا برعکس از دنده پنج به دنده سه یا دو آمد.

حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا این کار باعث صدمه به گیربکس یا سایر اجزا می شود یا خیر؟

جیسون فنسک (Jason Fenske) که دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارولینای شمالی است، با راه اندازی یک کانال یوتیوبی ویدیوهای جالبی درباره مباحث فنی و نحوه کارکرد اجزای مختلف خودرو تهیه می کند.
در یکی از آخرین پست ها، جیسون به موضوع تعویض دنده در گیربکس های دستی پرداخته و این مساله را تشریح کرده است.

به گفته جیسون اگر بخواهیم بدون رعایت ترتیب از یک دنده سنگین به دنده های سبک تر برویم، چنانچه در لحظه تعویض دور موتور بالا باشد، به دلیل عدم همخوانی سرعت چرخ ها و دور موتور، هنگام درگیر شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می شود. این اتفاق ساییدگی خفیف صفحه کلاچ را به دنبال داشته و در بلند مدت می تواند عمر این قطعه را کاهش دهد.

در حالت برعکس یعنی تعویض از دنده سبک به دنده سنگین نیز این مساله صادق بوده و در صورتی که دنده انتخابی با دور موتور و سرعت خودرو هماهنگی نداشته باشد، فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد شده و حتی ممکن است در برخی موارد شدید چرخ ها قفل شده و خودرو از تعادل خارج شود.

شروع حرکت با دنده ۲ هم یکی دیگر از عواملی است که سبب استهلاک بیشتر صفحه کلاچ و فشایر زیاد به خودرو می شود. در حالت کلی همواره باید بین سرعت خودرو، دور موتور و دنده انتخاب شده تناسب وجود داشته باشد.

اگر یکی از این فاکتورها رعایت نشود، نوعی ناهماهنگی ایجاد شده و موتور یا سیستم انتقال قدرت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

حال اگر بخواهیم به سوال مطرح شده در بالا پاسخ دهیم باید بگوییم تعویض دنده بدون رعایت ترتیب، احتمال فرسایش صفحه کلاچ را افزایش داده و می تواند باعث تحمیل فشار مضاعف به سیستم انتقال قدرت و حتی موتور شود.

بنابراین بهتر است همیشه با رعایت ترتیب و بر اساس سرعت و دور موتور مناسب ترین دنده را انتخاب کنیم.

منبع: اسب بخار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->